E-market
Porsche Taycan : de proef op de som
Het was september 2019: de tenoren uit Zuffenhausen onthulden hun eerste volledig elektrische model tijdens een wereldwijde presentatie die gelijktijdig op drie continenten werd gehouden. "We beloofden het tijdperk van elektromobiliteit in te luiden met een echte Porsche. Vandaag maken we die belofte waar", zei Michael Steiner, lid van de Raad van Bestuur van Porsche AG - Onderzoek & Ontwikkeling, met terechte trots. Het moet gezegd dat de constructeur alles uit de kast haalde: zes miljard euro geïnvesteerd in drie jaar, alleen al voor dit programma!
Elektrisch maar Porsche
Voor een merk met zo'n sterk imago en diepgewortelde waarden heeft de omschakeling naar elektrische energie een heel bijzonder tintje. In tegenstelling tot de generalisten gaat het niet om de ontwikkeling van een "emissievrije" auto, maar om een "emissievrije" Porsche, met alle gevolgen van dien op het vlak van prestaties, sensaties en een uitstekende wegligging. Wat de prestaties betreft, ontwikkelt de Turbo S-versie niet minder dan 761 pk en accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden. Dit alles met een gecombineerd elektriciteitsverbruik van 28,5 kWh/100 km en uiteraard zonder CO2-uitstoot. Geen auto met een verbrandingsmotor, hoe geavanceerd ook, kan concurreren.
Snel herladen
De Taycan kan meer dan 400 km afleggen op een enkele lading en heeft meer dan één troef achter de hand. Het is bijvoorbeeld het eerste productievoertuig met een systeemvoltage van 800 volt in plaats van de 400 volt die gewoonlijk aan elektrische auto's wordt toegekend. Waarvoor dan? Om te snelladen, natuurlijk! Aan een snelle gelijkstroomterminal zijn vijf minuten voldoende om 100 km bereik terug te winnen. En het duurt minder dan een half uur om 75 procent van de batterij op te laden.
Energierecuperatie
De transmissie met twee versnellingen op de achteras is een andere innovatie van de Porsche-ingenieurs. De eerste versnelling geeft de Taycan een bliksemsnelle acceleratie vanuit stilstand, terwijl de tweede versnelling het overneemt bij hogere snelheden. De potentiële energierecuperatie bedraagt 265 kW, veel meer dan bij de meeste concurrenten. Dit is geen detail als je bedenkt dat ongeveer 90 procent van het remmen alleen door de elektromotoren wordt gedaan, zonder de hydraulische wielremmen te activeren. Deze kenmerken maken duidelijk dat de Taycan de lat hoger dan ooit legt in de klasse van sportieve elektromobiliteit. Of hoe de Taycan DE referentie in zijn soort is.
Aan deze kenmerken kunt u zien dat de Taycan de lat even hoog legt als altijd in de klasse van de sportieve elektromobiliteit. Dit is inderdaad DE referentie in zijn soort.