E-market
Suzuki Across : winnend recept... en verrassing van de chef
Maar als de Across inderdaad afgeleid is van de RAV4, dan is deze variant van Suzuki niet minder bijzonder omdat ze er een onuitgegeven versie van brengt. Dit bewijst dat de reus Toyota niet alleen de kruimels overlaat aan zijn partners, verre van.
Record elektrisch rijbereik
Onder de motorkap schuilt inderdaad een plug-inhybride aandrijving. Een PHEV in plaats van een "eenvoudige" HEV zoals je eerder zou verwachten. En dit systeem overklast zelfs meteen alle concurrenten. Dat is geen verrassing als je de knowhow kent van de ingenieurs in dienst van de twee Japanse constructeurs. Om deze plug-in te creëren, namen ze de viercilinder 2,5-liter benzinemotor die op zich al 185 pk ontwikkelt en de geëlektrificeerde e-CVT-automaat. Het verschil zit hem in de batterijen en het vermogen van de elektromotoren (één per as om vierwielaandrijving te verkrijgen). De cijfers bevestigen dit: het geheel ontwikkelt 306 pk, en dankzij een reserve van 18 kWh heeft de Suzuki een elektrisch bereik (WLTP) van 75 km, of zelfs 98 km in een stedelijke omgeving! Dat is enorm en geeft inderdaad alle concurrentie het nakijken. In theorie tenminste... want we moeten op onze hoede zijn voor zulke beloften. Het is niet ongewoon dat in het geval van een SUV het werkelijk verbruik, van benzine of elektriciteit, aanzienlijk minder spectaculair is dan wat vermeld staat op de technische fiche. Behalve dan hier, waar helemaal niet gebluft is: de beloften worden nagekomen, jawel.
Indrukwekkend
Ja, tijdens onze testrit haalde de Across het aangekondigde rijbereik en reed hij meer dan 75 km zonder uitstoot. Het zal iets minder zijn als je alleen op snelwegen rijdt -tot 135 km/u kan dat volledig elektrisch- maar in een stedelijke omgeving is het zelfs nog veel meer. Vervolgens hebben we, zoals gewoonlijk, de test voortgezet zonder op te laden om te zien hoe de hybride modus zich gedraagt. Ook hier kwam de knowhow naar voor: gemiddeld 6,2l/100km voor dit gedeelte van de test dat voornamelijk uit een snelwegroute bestond. In de praktijk daalt het verbruik altijd in de stad, omdat de Suzuki daar 60-70 procent van de tijd uitsluitend zijn elektromotoren gebruikt. Indrukwekkend!
Gespierd en toch zacht
Dit gezegd zijnde is het niet verboden om de teugels al eens te vieren. Wat we uiteraard ook gedaan hebben om eens te checken of de 306 paarden inderdaad aanwezig zijn. Dat kunnen we bevestigen, zeker in de sportmodus. Maar zelfs in deze sportoefening blijft de Across comfortabel, met zijn keurige demping en uitstekende geluidsisolatie. En verder is hij heel ruim! Noteer ook dat de Suzuki ondanks zijn plug-in-systeem een zeer ruime koffer van 520 liter behoudt, wat vrij zeldzaam is. En om dit flatterende plaatje compleet te maken, heeft hij ook nog eens een zeer complete uitrusting: de Across is standaard voorzien van al het noodzakelijke op gebied van rijassistentie, infotainment, etc.
100% aftrekbaar
De officiële instapprijs is ondertus- sen bekend en bedraagt 56.999 euro. Dat is geen koopje, maar in ruil daarvoor is hij 100% aftrekbaar voor zelfstandigen en bedrijven. Wat de BIV (belasting op inverkeerstelling) betreft, die varieert naargelang je hem inschrijft in Vlaanderen (slechts 45 €) of in de rest van het land (veel meer ...). Dit soort "particularisme" bevestigt wat we al wisten: België is een surrealistisch land!
OM TE ONTHOUDEN
Ondanks deze ‘communautaire’ BIV maakt de Across een uitstekende indruk. Dit is een aangename SUV, echt zuinig in het gebruik, en met een ontwerp dat door zijn Suzuki-accenten bijdraagt aan de geloofwaardigheid van het voertuig.