E-market
Urban Collëctif : mobiliteit heruitgevonden
Een grote module uitgerust met vier sferische wielen ontwikkeld door Goodyear en ontworpen om aangedreven te worden door elektrische motoren: hier is hij, de CV20, volledig autonoom en "enkel uitgerust met technologieën die al bestaan in de groep,” zegt Pierre Leclercq, de Belg die verantwoordelijk is voor het design van het merk. De vier cilinders van dit platform zijn voorzien van modules die aan elk gebruik kunnen worden aangepast. "Voor de presentatie beslisten we ons te concentreren op drie ideeën uit de ongeveer vijftig die we hadden," legt de ontwerper uit. Voor elk van hen is een partnerschap aangegaan met spelers die totaal onbekend zijn met de wereld van de mobiliteit: Accor Hotel via zijn merken Pullman en Sofitel, en JCDecaux.
Voor iedereen en elke smaak
Voorbeeld: "Sofitel en Voyage" is een kleine, pluchen suite met een comfortabele sofa, ontworpen om gasten een luxueuze pendeldienst te bieden tussen de luchthaven en hun hotel. Maar het kan ook gezien worden als een uitbreiding van de Sofitel-ervaring buiten de hotels en maakt een chique bezoek mogelijk aan de mooiste delen van de stad... 'Pullman Power Fitness' is niets minder dan een mobiele fitnessruimte, met geïntegreerde roeimachine en hometrainer. De muzikale en lichtsfeer past zich aan de intensiteit van de inspanning aan, en de voorstelling kan in 3D worden gevolgd dankzij projecties op de zijkanten van de pod. Tenslotte is 'JCDecaux City Provider' een bushalte die ook... mobiel is. Uitleg. "Het is niet langer de bus die naar je toe komt, maar de halte die met je mee beweegt," legt Pierre Leclercq uit. Dit merkwaardige mobiele object, dat in nauwe samenwerking met de leverancier van stadsmeubilair is ontworpen, moderniseert de codes van de bushalte en beantwoordt aan zeer specifieke behoeften, met name de mogelijkheid om een rolstoel te laden.
Intentieverklaring
Citroën geeft toe dat de CV20 vandaag nog maar een concept is. Het is een creatieve broedplaats binnen het "Urban Collëctif", zoals het merk het zelf graag noemt. Het is de bedoeling nieuwe partners aan te trekken en vooral de interesse te wekken van de autoriteiten van grote steden voor een innoverende aanpak op dit scharniermoment in de geschiedenis van de mobiliteit.
Met één voorwaarde: de tweede graad. Want, zoals je wel begrepen zult hebben, is er een vleugje humor nodig om dit concept te appreciëren. Net zoals je een beetje humor nodig hebt om een Ami te kopen...